Kuka jaksaa lukea kaikkia pienellä kirjoitettuja sopimustekstejä joita tulee joka päivä evästeistä ja vaikka mistä vastaan

 Kuka jaksaa lukea kaikkia pienellä kirjoitettuja sopimustekstejä joita tulee joka päivä evästeistä ja vaikka mistä vastaan


Ja noista sopimusteksteistä ja erilaisista ohjemastodonteista - ohjesekopäisyydestä -  on tullut niin älytöntä että se on saavuttanut kehityksensä umpikujan.

Mistä sen tiedän.

Siitä kun kysyin copyrightyhtiöltä mitä teen kun joku haluaa että sävellän hänen lyhytelokuvaansa kappaleen. Niin vastaus on että pitää määritellä hinta. Kun jatkokysyn paljonko niin mitään ei vastata.

Minunko edes copyright-asioissa pitäisi tunkeutua siihen asioiden sekamelskaan ja uhrata aikaani sellaisen selvittelemiseen päätyäkseni Google tasoiseen ohjelabyrinttisekoiluun.

Kaikkien muiden mahdollisten ohjeiden jne ohella joita pitäisi päivittäin selvittää itselleen.

En todellakaan viitsi enkä halua vaan kysyn. Asiantuntijoilta. Jotka on raatanut aikaansaannoksena sen ohjehirviösekamelskan jota joka paikka tulvii. Mutta eivät toimi enää asikaspalveluasiantuntijana kun ovat ohjekirjansa tehneet.

Miksi he tekevät niitä. Eikö olisi paljon helpompaa vastata asiantuntijana kun joku kysyy.

Tästä maailmasta on tehty ohjeiden ja sääntöjen itsepalvelumyymälä - jätetty ihmiset aprikoimaan ohjetta toisensa jälkeen - ikäänkuin ihmisillä ei olisi parempaa tekemistä.

Miksi tuo kaikki.

Siksi ettei asiantuntijan tarvitse tehdä asiakaspalvelua - kun on sen ulkoistanut "ota itse selvää " ohjehirviöiksi.

Mikä hirveä hitaus- ja henkisen energian tuhlausongelma onkaan tuo ohjepakkomielle yhteiskunnassa.

Eikö siis voisi antaa asiantuntijalle potkut työstä kun on asiantuntemuksensa ohjeiksi sepustanut.

Joten - miten paljon onkaan yrityksissä ja julkisella sektorilla ohjetyöntekijäasiantuntijoita jotka ovat jo työnsä tehneet. Mitä heillä enää tekee - kun eivät osaa edes asiakaspalvelun peruslähtökohtia.

Olen usein jo todennut että mikä järki on koko ajan tehdä asioihin pilkunsiirtotasoisia muutoksia joka on kuin huonekalujen siirtelyä paikasta toiseen muka muuttaakseen elämäänsä. 

Ja arvellut - sen takia että suunnittelijoilla olisi muka jotain töitä kun he ovat jo työnsä tehneet jota ei muuta miksikään joku layoutin viilailu. 

Johon jatkuvasti törmää - että jahas, taas on muutoksia tehty ja taas pitää uudestaan selvittää miten tämä toimii kun se edellinen toimi jo ihan hyvin.

Eikö yrityksillä ja yhteiskunnalla ole parempaa tekemistä kuin tehdä tarpeettomilla layout tason muutoksilla asioista ongelma jotka toimivat jo hyvin.


Ps. Sopimusteksti- ja ohjehelvetissä ihmiset joutuu opettelemaan sen ihmisen asiantuntemuksen joka sen sopimuksen tai ohjeen on kirjoittanut. Mitä valtavaa ihmisenergian väärinkäyttöä jossa ei ole mitään järkeä.

Kysymys kuuluu - miksi ihmisten pitäisi opetella toistensa asiantuntemus - päätyäkseen kohtaamaan kerta toisensa jälkeen tilanteen ettei löydä asiantuntijaa jolta kysyä neuvoa tarvittaessa.

Semmoinen yhteiskunta on asiapohjaisesti huonosti jos ollenkaan kommunikoiva.


Vähän sama kuin koulussa olisi vain opettajia jotka eivät sano muuta oppilaille kuin että - lue itse.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations