Onkohan tällaista hyvin hyödyllistä poljinmekanismia asennettu maastopyöriin
Onkohan tällaista hyvin hyödyllistä poljinmekanismia asennettu maastopyöriin.
Kun metsän poluilla pyöräilee polunvarren mättäiden ja kivien välissä - niin vaarallinenkin vakio-ongelma on tämä.
Kun polkimet alas painettuna yltää paljon pyörän keskiön alapuoleĺle - on polkimien ala-asento käytännössä pyörän maavara.
Ja jatkuvasti osuu polkimet mättäisiin ja kiviin ja uhkaa kaataa pyöräilijän - jopa niin että siitä tulee poluilla pyöräilyn keskittymisen keskipiste - polunvarren mättäiden ja kivien väistely.
Sen sijaan jos poljinmekanismi olisi sellainen että polkimilla poljetaan vuoron perään yläasennosta eteenpäin vaakatasoon asti pyörän keskiön tasolle. Niin pyörän maavaraksi tuleekin silloin pyörän keskiö. Joka on jo korkea maavara.
Samantien pitäisi takavaihtaja siirtää samaisesta maavarasyystä taka-akselin alapuolelta sen yläpuolelle. Sekin kun on kivien iskuille alttiina.
Silloin pyörä maavara olisi riittävän korkea lähes missä vaan ajamiseen.
Vaikea oikein kuvitella missä normaalitilanteessa pyörä juuttuisi keskiöstään kiinni.
Kommentit