Onkohan tällaista hyvin hyödyllistä poljinmekanismia asennettu maastopyöriin

 Onkohan tällaista hyvin hyödyllistä poljinmekanismia asennettu maastopyöriin.

Kun metsän poluilla pyöräilee polunvarren mättäiden ja kivien välissä - niin vaarallinenkin vakio-ongelma on tämä.

Kun polkimet alas painettuna yltää paljon pyörän keskiön alapuoleĺle - on polkimien ala-asento  käytännössä pyörän maavara.

Ja jatkuvasti osuu polkimet mättäisiin ja kiviin ja uhkaa kaataa pyöräilijän - jopa niin että siitä tulee poluilla  pyöräilyn keskittymisen keskipiste - polunvarren mättäiden ja kivien väistely.

Sen sijaan jos poljinmekanismi olisi sellainen että polkimilla poljetaan vuoron perään yläasennosta eteenpäin vaakatasoon asti pyörän keskiön tasolle. Niin pyörän maavaraksi tuleekin silloin pyörän keskiö. Joka on jo korkea maavara. 

Samantien pitäisi takavaihtaja siirtää samaisesta maavarasyystä taka-akselin alapuolelta sen yläpuolelle. Sekin kun on kivien iskuille alttiina.

Silloin pyörä maavara olisi riittävän korkea lähes missä vaan ajamiseen.

Vaikea oikein kuvitella missä normaalitilanteessa pyörä juuttuisi keskiöstään kiinni.

Kommentit

Heikki sanoi…
Sähköfillari automaattinapavaihteistolla momentintunnistimella hoitaa homman aika hyvin.Hihnaveto vielä takaa huolettomat kilometrit. Hinnat kai alkaen 4000,- Ei halpaa, mutta tämäkin kannattaa koeajaa! Et usko, ennenkuin koet, totesi myös " velogi".
Jussi Vaarala sanoi…
Mutta onko tuo poljinmekamismi

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat