Journalismi on arvoketju - se mistä kaupallinen media saa rahoituksensa on journalismia - myös

Journalismi on arvoketju - se mistä kaupallinen media saa rahoituksensa on journalismia - myös


https://yle.fi/a/74-20057470


 Mainos lehden alussa, juttujen keskellä ja etenkin aihealueen kuten vaikkapa politiikka- tai autoilusivujen keskellä on etenkin journalismia - kannatusmainokset vaikkapa kuntien kesälehtijulkaisuiden lopussa koottuna on vähiten journalismia.

Journalismi on tiedon jakamista - ja lehden palstatilan jakamista tiedon jakamiselle - on toimittajien tekemiä juttuja - ja sitten on mainoksia - mainoksien jakamaa tietoa - joka on siis median valinta - laittaa toimittajan jakaman tiedon sijasta mainoksen sisältämää tietoa.

Arvoketjussa kaupallinen media on siis väistämättä myös mainosten kohdalla journalismia - tiedon jakamista tiedon jakamisen arvoketjussa. Ja se mitä on jatkuvasti ja paljon esillä on muusta tiedon jakamisesta pois - kuten on urheilun yhä törkeämpi tunku Ylen netissä ja vieläpä yhä typerämmillä aiheilla kuten jonkun puukiekkotähden koira puri jotain lentokoneessa. Mikä urheilusuoritus ja -tulos se on.

Joka urheilun tunku on Ylen käyttämistä urheilun aggressiiviseen markkinoimiseen ja mainontaan - muita asioita julkisuudesta ulos työntäen - ja kaikki tämä urheilun aggressiivinen markkinointi maksetaan verorahoista - mukaanlukien toimittajien aktiivinen työ urheilun markkinoimiseksi. Ylen urheilutoimittajat kaikissa muissa jutuissa paitsi tulosjutuissa ovat urheilubisneksen markkinointiassistentteja veronmaksajien maksamilla palkoilla.

Media käyttää tiettyä julkaisutilaa - jakaa sitä eri asioille palstatiloina - joiden suhteelliset osuudet kokonaispalstatilasta kertoo mitä arvoja media arvostaa - yhtenä valintakriteerinä myös se paljonko media valitsee käyttää maksettuja mainoksia kokonaispalstatilasta. Sekin on median arvovalinta.


Journalismia ja mainoksia ei siis voi erottaa toisistaan - se kumpaa media käyttää vai käyttääkö vain toista - on median arvoketjun tietoinen journalistinen valinta - tietoinen valinta medialle on myöskin se että suhteettomasti markkinoi aggressiivisella jotain palstatilan valtaamisella muiden jäädessä palstatilaa vaille - arvovalinta journalismin arvoketjulle on myös se - kuka tuon arvovalintamainonnan ja -markkinoinnin maksaa - mainostajat, tilaajat vai veronmaksajat.

Eduskunnan arvovalinta on hyväksyykö se Ylen urheilutoimittajien markkinointiassistenttina toimimisen verorahoilla etenkin sellaisilla jutuilla joilla ei ole mitään tekemistä tulosurheilun kanssa - vaan vain urheilubrändin tunkemista julkisuuteen niin että se työntää muut aiheet Ylen julkisuudesta ulos - kuten puukiekkotähden koira puri jotain lentokoneesta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations