Mikä on minun oikeastaan niin jatkuvan luovuuteni kuin pianoimprosointinikin ydin

 Mikä on minun oikeastaan niin jatkuvan luovuuteni kuin pianoimprosointinikin ydin


Minä menen syvemmälle luovaan musiikin ytimeen kuin melodioihin etenkin pianoimprovisaatioiden kautta - kuten neljä  tekemääni improa kansanlauluihin. 

https://jussivaaralathoughts.blogspot.com/2024/04/four-piano-improvisations-to-finnish.html


Melodia on kuin ydin jonka ympärillä on improvisoinnilla paljastettavaa melodian säteilyä.

Melodia on siis minulle liian rajoittava - se vie musiikilta sen luovaa vapautta - vaikka se kokoaakin musiikin kauneutta melodian tiivistelmäksi.

Ja minä olen olemukseltani luovaa virtaavaa vapautta kaiken muunkin kuin musiikin suhteen. Siitä on osoituksena koko blogger blogini.

Siksi pianoimprovisaatio on minulle musiikin ydin - ei melodiat sinänsä. Säveltäjätkin lopulta säveltävät improvisoinnin kautta siinä mielessä että he valitsevat kussakin sävellyksen kohdassa monesta mahdollisesta melodiakulusta - vain yhden. Se saattaa olla tuskaisakin kokemus hylätä niin monta muuta.

Ihmiset keskittyy melodiaan - minä siihen mitä melodia voi pianoimprovisoinnillani paljastaa - joita paljastuksia melodian säteilystä voi olla tietenkin loputtomiin.

Haaste on äärimmäisen vaikea - ja siksi myös äärimmäisen mielenkiintoinen.

Etenkin kun puhtaassa improvisoinnissa en lähde mistään melodiasta - vaan lähden täysin nollasta katsoen mitä millisekunneissa tehdyt valinnat lopputulokseksi tuottaa.

Tavallaan en siis katso auringonnousua nähdäkseni auringonnousun - katson kaikkia niitä valonsäteiden vaihtuvia leikkejä joita nouseva aurinko tuottaa.
 
Näen maailman paljon laajemmin kuin useimmat ihmiset.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations

Saamelaisten ulkohipiänsä kyttääminen on mennyt älyttömyyksiin

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat