Miksi VTV eli valtiontalouden tarkastusvirasto ei ole velvoittanut THL:ää tekemään selvitystä kiusattujen lasten, nuorten ja nuorten traumatisoitumisen mekanismista ja miten sen vaikutuksesta heihin
Miksi VTV eli valtiontalouden tarkastusvirasto ei ole velvoittanut THL:ää tekemään selvitystä kiusattujen lasten, nuorten ja nuorten traumatisoitumisen mekanismista ja miten sen vaikutuksesta heihin - heidän oppimiskykyynsä, työkykyynsä, mielenterveyden hoitokuluihinsa ja jopa elämänmittaiseen tuottavuuteensa - verrattuna kiusaamistraumatisoitumattomien lasten, nuorten ja nuorten aikuisten vastaaviin muuttujiin.
Ja miksi VATT eli valtiontalouden tutkimuskeskus ei laske edellämainituin tiedoin - paljonko kiusaajien vapaa riehuminen - jonka poliisi saisi rajuin ottein pysäytettyä - maksaa kansantaloudelle uhrien traumatisoitumisseurausten kuluina.
Suomessa on poliittinen käsitys - että mielenterveyden hoito on kulu - mutta niiden syntymisen ilmeisimmän rajatuimman ja nopeimmin estettävimmän syyn koulukiusaamisen nollatoleranssi poistolla ei ole välitöntä tulovaikutusta välittömän kansantalouskulun poistoleikkauksena eli traumatisoitumiskulujen poistumisena.
Traumatisoitumiskuluja ei tule yhteiskunnalle - kun traumatisoituminen estetään nollatoleranssiottein. Niin yksinkertaista se on.
Esimerkki - on helppo kiusata jotain oppilasta vuosi - mutta siitä traumatisoitumisen seuraukset saattavat olla vuosikautisia ja osin pysyviä.
Koulukiusaamista ei siis pidä mitata kiusaamisen kestolla - vaan traumaattisten seurausten kestolla.
Siksi nollatoleranssin pitää olla koulukiusaamiseen ehdoton vailla mitään lieventäviä tyypillisiä selityksiä.
Pahuutta ei pidä yksinkertaisesti sallia - eikä pahuuden vastuusta pääsemistä ilman rangaistusseuraamuksia.
Muistutan tässä miten vaatien me suhtaudumme Suomessa Putinin sotarikosten syyettyjen penkille päätymiseen.
Sama vaativuus pitää olla koulukiusaamiseen - selittelyittä syytettäväksi ja rangaistavaksi.
Kommentit