Eli Suomi enemmän kevyen liikennevälineen kyytiin kuin auton kyytiin.
Uusi ajattelumalli henkilöliikenteelle Suomessa.
Verorahoilla kustannetaan kokonaan vain kattava kävelyn, pyöräilyn ja skuuttien reitistö maaseutua myöten.
Autoilu ja tavaraliikenne kustantaa tiestön ja maksaa myös kauppataseen tappiosta joka kertyy autojen ja polttoaineiden käytöstä. Autottomat maksaa tiestön käytöstä ja kunnossapidosta vain bussilipun hinnassa.
Tämä tekee kustannussyistä kevyen henkilöliikenteen haluttavaksi, pudottaa valtion ja kuntien tiestökustannuksia. Ja tietenkin teollisuus ja kauppa panee tiestökustannuksensa hintoihinsa.
Tämä nostaa kansanterveyden uudelle tasolle - kun esimerkiksi koululaiset ja opiskelijat pääsee pyörällä missäpäin Suomea tahansa maaseudullakin kouluun. Kevyen liikenteen väylät on helppo ja halpaa pitää ympärivuoden kunnossa eikä väylien pinnoitteita tarvitse uusia kuin harvoin. Etenkin kun voidaan kehittää pinnoite joka kestää kauan.
Eli Suomi enemmän kevyen liikennevälineen kyytiin kuin auton kyytiin.
Kommentit