Venäjästä pitää kysyä kaksi psykohistoriallista kysymystä
Venäjästä pitää kysyä kaksi psykohistoriallista kysymystä
Joka on vahvasti sosiaalipsykologinen mutta sen vahvuuden vuoksi myös vahvasti yksilöpsykologinen selitys sille - minkälaiseksi venäläinen kansallisuus, sosiaalisuus ja yksilö on muodostunut vuosisatojen aikana - niin suhteessa itseensä kuin muuallekin maailmaan - kaikessa siinä hankaluudessa jona venäläisyys on kautta aikain muille näyttäytynyt.
Minkälainen kansallisuus on siis syntynyt kahdesta päätekijästä
1. Korruptiokaoottinen venäläinen yhteiskuntajärjestys
2. Väkivalta-pelkoalistava venäläinen vallankäyttö - jossa kaikessa on kaupan välineenä oma ja läheistesi henki.
Kuten välittömästi havaitaan kyseessä on niin poikkeava järjestelmä ja sen seurauksena syntyvä poikkeava ihmiskuva kuin sosiaalisuuskin ettei sille ole lähellekään vastinetta missään läntisessä kulttuuripiirissä eikä varmaan eteläisessä kuin itäisessäkään.
Mutta nuo kysymykset on vietävä vastauksiinsa saakka - sen dynamiikat ymmärrettävä ja kartasto tuosta kaikesta muodostettava - että voimme alkaa hahmottaa mitä tuolle vaarallisellekin kummajaiselle nimeltään Venäjä täytyy tehdä.
Sen jälkeen kun Ukraina on voittanut sodan ja Putinin hallinto kaadettu.
Se kun ei alkuunkaan riitä että asia olisi ratkaistu kun Ukraina on voittanut sodan.
Ohessa täytyy muistaa ettei venäläisyys ole syntynyt historiallisesti hetken kehityskulkuna kuten Hitlerin natsismi - vaan vuosisatojen kehityskulkuna.
Josta seuraa kysymys mitkä on ne välineet jolla yhden kansan äärimmäisen vääristynyt kehityskulku kymmeninä sukupolvina saadaan käännettyä kelvolliselle tasolle.
Putinin hallinnon Venäjähän edustaa lähes täydellistä kelvottomuutta ja kelpaa mallina vain sille mihin ei pidä pyrkiä eikä missään tapauksessa jäädä minkään maan ja kansan.
Kommentit