Miksi matemaattisia taitoja tarvitaan enää kuten ennen kun jokaisella on laskimilla varustetut kännykät

Miksi matemaattisia taitoja tarvitaan enää kuten ennen kun jokaisella on laskimilla varustetut kännykät


 Erikoista on että matemaattisia taitoja vaativat juuri ne tahot jotka ovat kehittäneet kännykät ja niiden laskimet.

Ovatko siis matemaattis-luonnontieteelliset tahot nykytodellisuuden kartalla.

Eikö olisi luonnollisempaa että matematiikka ymmärrettäisiin erityisosaamiseksi musiikin tapaan ja että sitä opetettaisiin erityisopetuksessa lahjakkaille.

Kuin että raahattaisiin kaikkia oppilaita kivirekenä oppimaan esimerkiksi oppitunnilla matematiikan taitoja - jotka he voivat heti välitunnilla unohtaa ja sivuuttaa - käyttämällä kännykän laskinta.


https://yle.fi/a/74-20005589

Kommentit

Olavi Koskela sanoi…
No, tarvitseehan sitä toki ymmärtää kännykän tai taskulaskimenkin kanssa, mitä sitä ollaan laskemassa. Mutta tottahan se on, että matematiikan opetuksessa on melko lailla materiaalia, jota ei todellakaan tarvitse koulun jälkeen; esimerkiksi nämä epäyhtälöt tai yhtälöryhmien ratkaiseminen. Matematiikan opetuksen sisältöä pohdittaessa tulisikin enemmän painottaa niitä tietoja tai taitoja, joita ihminen oikeasti elämässään tarvitsee. Erittäin tärkeä alue on esimerkiksi prosenttilaskenta, joka yksinkertaisuudestaan huolimatta on monille kovin vaikeaa. Monesti hyödyllisiä ovat myös säännöllisten kuvioiden pinta-alojen tai kappaleiden tilavuuksienkin laskeminen, tarvittaessa geometrian perusjuttujen avulla. Mutta esimerkiksi sinifunktion derivointi, WTF!
Heikki sanoi…
Matikan taidot laskevat,olettamus on väärä.mot

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat