Olenko vasemmistolainen - en - vaan eettis-realisti

 Olenko vasemmistolainen - en - vaan eettis-realisti


En minä ole vasuri. Olen eettis-realisti.

Jos vasemmalla ollaan enemmän eettisiä ja realisteja kuin oikealla tai keskustassa niin se ei ole minun vaan oikeiston ja keskustan vika. Eikä se tee minusta vasuria.

Minä olen eettis-realisti – siis minulla on ihan oma itse kehitetty aate, eettis-realismi. Ja tehokas aate onkin, isoista pienempiin ongelmiin asti.

Painakaa se nyt mieleenne


  • eerojuhani vaarala
    Eerojuhani Vaarala #3780962 Kirjoittaja  Muokkaa
    Uusi kommenttiVastaus kommenttiin: #3780955

    En voi hyväksyä oikeuspositivismia ettei lailla ja moraalilla ole yhteyttä.

    Mutta en luonnonoikeuttakaan siinä mielessä jos yksilön oikeudet mm omistamisen tavalla kävelee sitä isompien periaatteiden, arvojen ja etiikan yli.
    Tärkeimpänä etiikkana oman aatteeni etiikka – jokaiselle elolliselle hyvä elämänkaari itseä, muita ja luontoa vahingoittamatta. Eikä sen hyvän elämänkaaren perusta ole niin totaalisesti omistaminen ja omaisuuden määrä kuten meille nykyään syötetään. Enkä myöskään usko onnen tavoittelussa materialismin ja teknologian voimaan – syy niiden ylivertaiseen asemaan on vain elämän ja yksilöiden psykologian ja sitä kautta etiikan syvää ja laajaa ymmärtämättömyyttä. En hyvällä tahdollakaan voi sanoa että se ymmärrys esimerkiksi puheenvuorossa ole kovin hyvää

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations

Saamelaisten ulkohipiänsä kyttääminen on mennyt älyttömyyksiin

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat