Eikö alueen erittäin voimakkaasti koetut sosiaaliset vaikutukset ole elinvoimaa
Eikö alueen erittäin voimakkaasti koetut sosiaaliset vaikutukset ole elinvoimaa
Sekö on Helsingin kaupungin elinvoimaa että tavarakauppa käy - jota ei voi edes yhdistää Esplanadien kokeilun mittaamiseen - sillä ihmiset ovat yleisesti vähentäneet materialistista kulutusta ja on monilla ollut pakkokin talousvaikeuksiensa kautta. Jolloin tavarakauppa on vähentynyt ilman Esplanadi kokeiluakin.
Lisäksi epäillä sopii että tavarakaupat ei pidä koko autoliikenteen vähentämisestä sillä he ovat aina halunneet että ihmiset pääsevät autoilla ja parkkeeraavat heidän liikkeensä oven eteen.
Lisäksi onko koko tutkimuksessa se henki että mitataan vanhan autovaltaisen materialistisen kulutuksen kaupunkikuvan arvoilla ja mittareilla uutta autottomampaa kaupunkikuvaa joka on tulevaisuutta ilman muuta.
Oliko tutkimuksessa edes uuden kaupunkikuvan mukaisia dimensioita ja mittareita.
On hölmöä ajatella että kun kauppiaat haluaa että ihmiset ostaa jatkuvasti tavaraa - niin ihmisten elämä koostuisi ennen kaikkea tavaroiden ostoista - ja että se on sitten se kaupungin elinvoima kun kauppiaat myy hyvin tavaraa ja ihmiset ostaa niitä paljon ha keskittyvät elämässään siihen - siis shoppailuun.
Se aika on jo mennyt että ostoksilla olo olisi ihmisillä tärkein päivittäinen puuha. Eikö olisi jo parempi kattavasti tunnustaa uusi todellisuus ja kehittää sitä eikä roikkua vanhassa mittareita myöten.
Yle
" Esplanadien kaksivuotinen kokeilu aloitettiin viime keväänä. Siinä esimerkiksi varataan aiempaa enemmän tilaa kävelylle ja oleilulle sekä lisätään alueelle vehreyttä.
Tähän mennessä saatujen tulosten perusteella ei kaupungin mukaan voida vielä sanoa, että kokeilu olisi lisännyt elinvoimaa alueella.
Esplanadien kokeilun vaikutusta alueen elinvoimaan tutkittiin kyselyllä sekä mobiilidataan perustuvan viipymien seurannan avulla. Viipymissä tapahtui vain hyvin vähäisiä muutoksia.
Kyselyyn vastasi 37 alueen yritystä, alueen suuret kiinteistönomistajat sekä tapahtumia alueella järjestäviä toimijoita.
Kokeilun arvioitiin lisänneen viihtyisyyttä, vaikeuttaneen huoltoa
Sosiaalisia vaikutuksia tutkittiin paikan päällä tehtyjen havainnointien ja haastattelujen avulla. Kokeilun vaikutukset alueen viihtyisyyteen koettiin erittäin positiivisiksi.
Vastanneista 45 prosenttia antoi arvosanan 5 ja vastausten keskiarvo oli 4,1. Viihtyisyyttä ovat parantaneet kauniit istutukset ja vehreys sekä katutilan puistomaisuus.
Kommentit