Journalismi on arvoketju - se mistä kaupallinen media saa rahoituksensa on journalismia - myös
Journalismi on arvoketju - se mistä kaupallinen media saa rahoituksensa on journalismia - myös
Mainos lehden alussa, juttujen keskellä ja etenkin aihealueen kuten vaikkapa politiikka- tai autoilusivujen keskellä on etenkin journalismia - kannatusmainokset vaikkapa kuntien kesälehtijulkaisuiden lopussa koottuna on vähiten journalismia.
Journalismi on tiedon jakamista - ja lehden palstatilan jakamista tiedon jakamiselle - on toimittajien tekemiä juttuja - ja sitten on mainoksia - mainoksien jakamaa tietoa - joka on siis median valinta - laittaa toimittajan jakaman tiedon sijasta mainoksen sisältämää tietoa.
Arvoketjussa kaupallinen media on siis väistämättä myös mainosten kohdalla journalismia - tiedon jakamista tiedon jakamisen arvoketjussa. Ja se mitä on jatkuvasti ja paljon esillä on muusta tiedon jakamisesta pois - kuten on urheilun yhä törkeämpi tunku Ylen netissä ja vieläpä yhä typerämmillä aiheilla kuten jonkun puukiekkotähden koira puri jotain lentokoneessa. Mikä urheilusuoritus ja -tulos se on.
Joka urheilun tunku on Ylen käyttämistä urheilun aggressiiviseen markkinoimiseen ja mainontaan - muita asioita julkisuudesta ulos työntäen - ja kaikki tämä urheilun aggressiivinen markkinointi maksetaan verorahoista - mukaanlukien toimittajien aktiivinen työ urheilun markkinoimiseksi. Ylen urheilutoimittajat kaikissa muissa jutuissa paitsi tulosjutuissa ovat urheilubisneksen markkinointiassistentteja veronmaksajien maksamilla palkoilla.
Media käyttää tiettyä julkaisutilaa - jakaa sitä eri asioille palstatiloina - joiden suhteelliset osuudet kokonaispalstatilasta kertoo mitä arvoja media arvostaa - yhtenä valintakriteerinä myös se paljonko media valitsee käyttää maksettuja mainoksia kokonaispalstatilasta. Sekin on median arvovalinta.
Journalismia ja mainoksia ei siis voi erottaa toisistaan - se kumpaa media käyttää vai käyttääkö vain toista - on median arvoketjun tietoinen journalistinen valinta - tietoinen valinta medialle on myöskin se että suhteettomasti markkinoi aggressiivisella jotain palstatilan valtaamisella muiden jäädessä palstatilaa vaille - arvovalinta journalismin arvoketjulle on myös se - kuka tuon arvovalintamainonnan ja -markkinoinnin maksaa - mainostajat, tilaajat vai veronmaksajat.
Eduskunnan arvovalinta on hyväksyykö se Ylen urheilutoimittajien markkinointiassistenttina toimimisen verorahoilla etenkin sellaisilla jutuilla joilla ei ole mitään tekemistä tulosurheilun kanssa - vaan vain urheilubrändin tunkemista julkisuuteen niin että se työntää muut aiheet Ylen julkisuudesta ulos - kuten puukiekkotähden koira puri jotain lentokoneesta.
Kommentit