Jos Itämeren valtiot eivät yhdessä sulje Tanskan salmia alueella liikkuvien öljytankkereiden ja muiden alusten asianmukaisuuden varmistamiseksi
Jos Itämeren valtiot eivät yhdessä sulje Tanskan salmia alueella liikkuvien öljytankkereiden ja muiden alusten asianmukaisuuden varmistamiseksi
Niin eikö Itämeren valtiot aseta silloin mm Kiinan öljysaannin turvaamisen tärkeämmäksi - kuin Itämeren kaapeleiden ja kaasuputkien sekä koko Itämeren ympäristöturvallisuuden - joka on erityisen herkkä asia Itämeren mataluuden vuoksi.
Nythän on kiinalaisalus tiettävästi raahannut ankkuria jopa ehkä satoja kilometrejä pitkin Itämeren pohjaa rikkoen kaasuputkia ja kaapeleita. Joka on ennenkuulumatonta meriliikennepiittaamattomuutta.
Pitääkö meidän antaa Kiinan ja Venäjän öljykaupan haittaseurauksista piittaamattomien merikuljetusten uhata Itämeren herkkää ympäristötilaa.
Kyllä Itämeren maiden täytyy - tarvittaessa vaikka Naton laivaston turvaamana, onhan Itämeri valtaosin Naton sisämeri - asettaa Tanskan salmiin meriliikenteen turvallisuus- ja laillisuuskontrolli. Vaikka se hidastaisikin Kiinan ja Intian öljynsaantia. Sen verran pitää Kiinan siitä ottaa vastuuta millaisia aluksia se päästää Itämeren herkälle alueelle.
Venäjä ei siitä piittaa - siksi siitä pitää Venäjän öljykauppakumppanien Kiinan ja Intian niin piitata ja ottaa myös Venäjän sijasta vastuuta - niin ikävältä kun se tuntuukin - ottaa tunnetun kansainvälisen rettelöijävaltion Venäjän vastuuta kontolleen.
Eikä Itämeren valtioiden tarvitse siitä Venäjän kannalta piitata - Venäjähän tuhoaa tarkoituksellisesti pommituksilla kolmansien maiden viljansaantimahdollisuuksia.
Olisiko se mitenkään tavatonta jos Itämeren valtiot merensä turvallisuuden takaamiseksi tekevät tahattomasti haittaa niiden kannalta kolmansien maiden Venäjän öljysaannille. Jotka kolmannet maat Kiina ja Intia yhdessä Venäjän kanssa aiheuttivat tämän meriliikenteen kontrollin tarpeen Naton valtaosin sisämerellä Itämerellä Tanskan salmissa.
Kommentit