EU-laki että kaupunkien välinen alle 30 km liikenne tehdään julkisilla ja sähköpyörillä






Jussi Vaarala. Most unique international - wide dynamic strategic innovations creator. Tarjolla ehdokkaaksi Suomen presidentinvaaleihin.

On aika paljon hienompi ajaa kaupungista toiseen sähköpyörällä puistobulevardia kuin ajaa se väli autolla.


Laki EU:hun että alle 30 km päässä olevien kaupunkien välillä pitää liikenteen päävälineet olla bussi, juna ja sähköpyörät.


 Tämä on EU:n ennallistamisajattelun todella sokea piste.

Ollaan kovin kriittisiä sen suhteen että talonrakentamiseen ja viljelyyn monoalistettua maaperää ja metsää pitäisi palauttaa takaisin luonnon monimuotoiseen tilaan - ja tietenkin sitäkin pitää tehdä.

Mutta onko tierakentamiseen puututtu vastaavalla tavalla ollenkaan.

Nimittäin voi kysyä.

Kun kahden toisistaan 30 km päässä olevan  pienen kaupungin välillä on jo pelkästään kaksikaistainen tie pientareineen - puhumattakaan nelikaistaisesta ja etenkin moottoritiestä.

Niin eikö siinä ole ainakin kertaalleen ellei moninkertaisesti monoalistettu luonnon monimuotoisuutta ihmisten autonkäytölle - niin että kummankin kaupungin rakentamiseen ja liikenteeseen käytetty maapinta-ala jää pienemmäksi kuin niiden kaupunkien välisen tien käyttämä maapinta-ala.

Joka on suuri liikenne- ja ympäristöpoliittinen virhe - etenkin lähekkäin olevien kaupunkien keskisen ja eteläisen Euroopan tilanteissa. Joissa kaupunkien välisen henkilöliikenteen voi hyvin hoitaa junilla ja sähköpyörällä. 

30 km matka kaupungista toiseen sähköpyörällä ei ole mikään erityinen haaste - puhumattakaan 10-20 km  etäisyydestä.

Siis. Laki EU:hun että alle 30 km päässä olevien kaupunkien välillä pitää liikenteen päävälineet olla bussi, juna ja sähköpyörät.


 


Jussi Vaarala. Most unique international - wide dynamic strategic innovations creator. Tarjolla ehdokkaaksi Suomen
presidentinvaaleihin.



Suuri metatason kehittämisen periaate.

Ei hyviä ideoita pidä kaataa sillä että on poikkeuksia – vaan pidetään hyvä idea – ja tehdään niiden poikkeuksien pohjalta hyvään ideaan säätöjä.

Niin se menee kun maailmaa kehitetään – niin ei kehitetä – kun poikkeuksilla – joita joka ikiseen hyvään ideaan varmasti kuuluu – kaadetaan hyvät ideat.


Ps.

Köln-Dusseldorf asukkaita 1,8 miljoonaa.

Antwerpen-Bryssel asukkaita 3 miljoonaa.

Ei mitään järkeä että ne sahaa välillään muutaman kymmenen kilometrin pikkumatkan liikennettä valtaosin autoilla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat