Ihmettelen ettei kv oikeusjärjestelmä käsittele lainkaan pakolaisten ja siirtolaisten oikeusturvaa dynaamisena arvoketjuna - ja sen eettisen vastuun vaiheita.

 Kaikessa paistaa läpi yleinen kyvyttömyys käsitellä dynaamisia arvoketjukokonaisuuksia käsitteen rajasta rajaan kokonaisuutena.

Kun sitä ei hallita ja osata niin ei osata hallita kunnolla mitään.

Siis - ensimmäinen tehtävä on rajata - mistä arvoketju alkaa ja mihin se loppuu ja kaikki dynaamiset vaikuttajatahot arvoketjuun.

Vasta sitten voi alkaa taitava dynaaminen arvoketjun säätö.



Ihmettelen ettei kv oikeusjärjestelmä käsittele lainkaan pakolaisten ja siirtolaisten oikeusturvaa dynaamisena arvoketjuna - ja sen eettisen vastuun vaiheita.

Yle

Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen arvosteli lausunnossaan, että hallintovaliokunta puhuu maassa olevien oikeusturvasta, ei maahan pyrkivien oikeusturvasta. Asiasta kirjoitti aiemmin Helsingin Sanomat.

Perustuslakivaliokunta itse nosti oikeusturvan toteutumisen puutteet esille ensimmäisessä lausunnossaan. Hallintovaliokunta pyysi perustuslakivaliokuntaa katsomaan vielä kerran kohtaa, jossa puhutaan käännytettävien oikeusturvasta eli käytännössä heidän mahdollisuudestaan valittaa. "

Vaan nyt asia kulminoituu yhä kapeammaksi nahistuvaan asetelmaan - käännytettävien oikeuteen valittaa Suomen toiminnasta.

Miten siirtolaiset ovat voineet valittaa siirtolaisarvoketjun vaiheissa yhtään mistään.

Miksi ei käsitellä mm sitä että siirtolaiset joutuvat jopa pakkosotilaaksi Venäjällä.

Miksi ei käsitellä kv sitä että siirtolaisten pääsy Venäjälle pitää estää - sillä se ei ole heidän etunsa päätyä millään lailla Venäjälle.

Toiseksi laittoman ihmissalakuljetuksen lähtömaita pitää rangaista pakottein siitä että he sallivan sen tapahtua omasta maastaan.

Koko siirtolaisuuden globaali arvoketju dynaamisine vaikuttajineen näyttää olevan niin huonosti pikkuviisastelevien oikeusasiantuntijoiden hallussa - että tilanne on vähän sama kuin uppoavasta veneestä yritettäisiin pelastaa edes airo.

Ja koko arvoketjun kannalta kv oikeus ei ole Venäjän siirtolaishybridin vaikuttamisen estäjä vaan suorastaan siirtolaissyöttäjä prosessiin.

Onhan se naurettavan kapea näkökulma siirtolaisten kohteluun - että kun heitä on kohdeltu pitkin matkaa huonosti vailla mitään oikeutta valittaa ja vailla kenenkään tehokkaita yrityksiä vaikuttaa siihen - niin iso älämölö tulee siitä että saako Suomeen pääsyn suhteen valittaa - tilanteessa jossa Suomen turvallisuuspolitiikka vaatii ehdotonta rajan sulkemista.

Edes siitä ei keskustella hyväksi ohjenuoraksi - millä maahanpyrkijöiden määrällä kukin raja-asema suljetaan. Että olisi nykyistä kaikki tai ei mitään säätelyä parempi ohjaus myös Venäjälle - niin että se kerrotaan siirtolaisille että on Venäjän vika että se päästää liikaa ihmisiä rajalle jonka vuoksi raja pitää sulkea.

Eli suunnata siirtolaisten valittaminen oikeaan kohteeseen.

Ja kaikessa paistaa läpi yleinen kyvyttömyys käsitellä dynaamisia arvoketjukokonaisuuksia käsitteen rajasta rajaan kokonaisuutena.

Kun sitä ei hallita ja osata niin ei osata hallita kunnolla mitään.

Siis - ensimmäinen tehtävä on aina rajata - mistä arvoketju alkaa ja mihin se loppuu ja määrittää kaikki välittömät dynaamiset vaikuttajatahot arvoketjuun - siis ei mitää yleistä vaikuttajaa luokkaa maailmantilanne. 

Vasta sitten voi alkaa taitava dynaaminen arvoketjun säätö.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat