Tässä syy miksi Suomen varakkaimpaan kolmannekseen pitää kohdistaa määräaikainen progressiivinen tulo- ja omaisuusvero
Tässä syy miksi Suomen varakkaimpaan kolmannekseen pitää kohdistaa määräaikainen progressiivinen tulo- ja omaisuusvero
Tilastokeskuksen tilastosta näkee että nettovarallisuus on siirtynyt neljässä vuosikymmenessä progressiivisesti vähävaraisimmilta varakkaimmille niin että vähävaraiset ovat köyhtyneet ja varakkaat vaurastuneet ja tuloerot kasvaneet puolen kansasta köyhtyen rajusti kun rikkaimmat ovat rikastuneet vieläkin rajummin.
Tälle kehitykselle pitää nyt tehdä vastareaktio - vastaprogressio - niin että varakkaimmalle kolmannekselle asetetaan määräaikainen vaalikauden mittainen progressiivinen tulo- ja omaisuusvero - että valtio pääsee velkataakastaan. Ja päätöksen siitä tekevät kaikki puolueet hyvässä yhteisymmärryksessä jo ennen vaaleja.
Jolloin saadaan nopeutettu lainanmaksu aikaan, ei kosketa köyhimpien etuuksiin ja silti voidaan tehdä esimerkiksi kokoomuksen ehdottama sokerivero mutta myös lihan rasvavero.
Näin saadaan tuloeroja kavennettua, kohdeverotettua sen ansaitsevia asioita ja valtion velka lyhennettyä nopeutetusti.
Ei voi olla niin että varakkaat eivät osallistu kriisiryöpyn aiheuttaman valtionvelan maksuun.
Varakkuudesta tulee muuten vastenmielisyyden synonyymi ihmisten mielissä.
Ja jos joku varakas pahoittaa progressiivisesta verosta mielensä ja muuttaa maasta niin ei siitä tule mitään muutosta kansakunnan eettiseen kärkijoukkoon.
Nettovarallisuuden jakautuminen 1988, 1998, 2009, 2016 ja 2019, osuudet nettovarallisuuden kokonaismäärästä (%)
Varallisuuskymmenys | 1988 | 1998 | 2009 | 2016 | 2019 |
I–V (vähävaraisin 50 %) | 10,2 | 7,0 | 6,4 | 6,1 | 5,4 |
VI | 8,7 | 7,5 | 6,9 | 6,5 | 6,0 |
VII | 11,2 | 9,8 | 9,7 | 9,2 | 8,6 |
VIII | 14,4 | 13,4 | 13,6 | 12,7 | 12,1 |
IX | 19,1 | 18,9 | 19,4 | 18,8 | 18,3 |
X (varakkain 10 %) | 36,3 | 43,3 | 43,9 | 46,8 | 49,6 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Kommentit