Tässäkin tutkijan kolumnissa keskitytään siihen mihin mediakin keskittyy - mitä ei politiikassa saatu aikaan ja mistä riideltiin
Tässäkin tutkijan kolumnissa keskitytään siihen mihin mediakin keskittyy - mitä ei politiikassa saatu aikaan ja mistä riideltiin
Jolla luodaan median mieliksi ja mediaa mielistellen tilanne että se on some eikä media joka on päätekijä - luodaan kehitystoivoton kuva politiikasta suurelle yleisölle - "ei tästä mitään tule, riitelevät vaan ja eivät saa mitään aikaa".
Kysymys kuuluu - onko SE sittenkin median toimesta luodun politiikan julkikuvan ongelma - poiketen ja peittäen sen mitä saadaan oikeasti aikaan tai mitätöidään se. Eikä politiikan.
Että mielistellään sitä - mitä media sanoo, ajattelee ja tahtoo. Siis silkan julkisuuskipeyden ollessa päämotiiveita valita sanansa niin kuin valitsee.
Siis onko se ihme - kuinka monta tutkijaa, journalistia tai mitään muutakaan tahoa tiedätte - joka käy armotta median toiminnan kimppuun kriittisesti.
Onko sitä näkynyt Ylen tutkivassa MOT journalismissa, Helsingin Sanomissa, Iltasanomissa, Iltalehdessä, ulkomailla NYT:ssä, Guardianissa, onko Ulkopolitiikan instituutissa. Onko missään. Käsityksiä manipuloivaa mediaa käsitellään julkisuuskipeyden vuoksi silkkihansikkain.
Ei - mediat, tutkijat, poliitikot, kansa suojelevat valheellista itsepetoksellista julkisuuden kuplaansa. Ja hölmöt yrittävät tärvellä kaikin keinoin sen joka on lopultakin heidän ainoa turvansa - edustuksellinen demokratia - joka etenkin Suomessa on korkealla tasolla.
Sanat valitaan niin että ne istuvat vallitseviin median uskomuksiin, poikkipuolisuuteen ei uskalla ryhtyä kukaan.
Siitä on pääosin kyse että politiikka on muka kriisissä.
Ennemminkin kyse on siitä - että media ja sen hännystelijät pinnistelevät täysillä etteivät joutuisi siihen kriisiin joka on ihan tuossa tulossa puhkeamistaan vailla.
Ihmiskunnan typerimpiä virheitä on alentua julkisuuden ja sen vallanpitäjien nuoleskeluun arvoja, etiikkaa, realismia ja demokratiaa halveeraavalla tavalla.
Ps. Täytyy huomioida että somen keskustelijat nojautuvat lähes sataprosenttisesti siihen "tietoon" mitä media julkaisee.
Joten medialla on täysi valta ohjata ja ruokkia sitä mitä somessa keskustellaan - syntyy mediaan ja somen kiihtyvä vastavuoroinen klikkailu - joka tuottaa medialle rahaa.
Ja tuohon median keskusteluvallan käyttöön pääsevät ja pyrkivät ne tutkijat jotka myötäilee tuota median valtaa.
Siis - taustalla toimii median taloudelliset pyyteet jolle alistetaan kaikki arvot sen mukaan miten ne myy lukijoiden klikkauksina.
Niinpä voidaan mediassa myydä vaikkapa valtion instituutioiden julkaisuja maksumuurin takaa ikäänkuin media ne omistaisi ja niiden tekijänoikeudet.
Kommentit