Junahankkeisiin miljardeja ei pidä nyt laittaa tässä valtiontalouden tilanteessa monestakaan syystä
Junahankkeisiin miljardeja ei pidä nyt laittaa tässä valtiontalouden tilanteessa monestakaan syystä
Ja on aika fantasiaväite että se pääseekö puoli tuntia nopeammin jonnekin olisi talouselämän tulevaisuuden ehto.
Se on niin kaukana kaikesta ydinstrategisesta talouselämän kannalta. Ja myös asiaan liittyvien kaupunkien kannalta. Koko asialla yritetään vaan pumpata valtion rahaa väylärakennusyhtiöille.
Pitää olla ihan muita vetovoimatekijöitä kuin joku junarata tai moottoritie joilla kasvua saadaan. Sekä kaupungeille että talouselämälle.
Eihän Tampereellakaan ole mitään muita vetovoimatekijöitä kuin se itse. Ja haluttavuus sen kun kasvaa vaan. Jos ei osata muualla laittaa kaupunkeja vetovoimakuntoon niin viimeksi se on jonkun tien tai radan vika.
Kyllä tässä junahankekokonaisuudessa haiskahtaa Turun Logomon sillan tragedia - etenkin valtiolle.
Ehdoton ei.
Kaikissa noissa hankkeissa huohotetaan ikivanhojen käsitysten perään kun johonkin kylään ei kulkenut kuin polkuja ja kärryteitä jolloin uuden tien saattoi olla oikea teko.
Mutta Etelä-Suomessa on niin hyvät väylät sekä teiden että ratojen puolesta ettei mitään uutta tatvitse rakentaa, peruskorjata vaan. Sen sijaan maaseudun joukkoliikenne iltaisin kasvukeskuksiin ja takaisin on surkealla tolalla erityisesti maaseudun ihmisten kulttuuripalveluiden saatavuuden kannalta kaupungeissa. Kasvukeskukset on suorastaan eristetty maaseudusta liikenneyhteyksillä.
Onkohan nyt fakta se - että tie- ja rataväyliä on riittävästi - mutta niitä ei osata käyttää.
Ja sitten haaveillaan uusien rakentamista - ei, ei, ja ei.
On täysin älytöntä rahan arvotuoton kannalta panna miljarditolkulla raiteisiin. Kun sillä samalla rahalla saisi monia paljon arvotuottoisampia asioita tehtyä.
Ihan on pakko sanoa - Suomessa on rahan arvotuottokäsityskyky pahasti eksyksissä. Kun rakennusala manipuloi asioita pumpatakseen valtiolta miljardeja - jälleen.
Kommentit