Näin on 36 000 euron autojen ostelu ja tuonti ulkomailta isoin Suomen kansantalouden vaihtotaseen ongelma
Näin on 36 000 euron autojen ostelu ja tuonti ulkomailta isoin Suomen kansantalouden vaihtotaseen ongelma
Keskihinta Suomeen ostetuilla autoilla 36000 euroa.
Jos 1 040 000 hyvin ansaitsevaa keski- ja ylemmän luokan keskituloista plus heitäkin rikkaammat hyvätuloiset suomalaiset ostaa 36000 euron auton siitä tulee 37 440 miljoonan tuontina samansuuruinen vientivaje.
Siis 37 miljardin alijäämä vaihtotaseeseen - vain siksi että hyvätuloiset ostivat keskihintaisen 36 000 euron auton.
Se on kuulkaas ihan oikea kansantalouden superongelma.
Tämä hyvätuloisten autojen ostelu ja niillä kaupunkien katujen kuluttaminen ja melusaasteen tuottaminen ja rakennusmaan varaaminen yksityisautoilulle.
Jos hyvätuloisten joukko ostaa keskihintaisen auton vuoden aikana.
Niin kun puhutaan valtion velkaantumisesta – joka on yhtä kuin vaihtotaseen vientivaje – ja sen takaisin maksamisesta yhden tai kahden hallituskauden aikana.
Niin jos vuodessa ostetaan 80 000 kpl 36000 euron autoa on se yhteensä vuodessa 2,88 miljardin vientivaje – ja neljässä vuodessa 11,52 miljardin vientivaje ja kahdessa vaalikaudessa 23 miljardin vientivaje – ja siihen teidenkulumisen ja tuontipolttoaineiden kulut päälle.
Joka lienee 30 miljardin vientivaje pelkkien uusien autojen oston ja käytön kansantalouskuluina kahdessa vaalikaudessa.
Ja jos annetaan hyvätuloisille oikeistohallituksen toimesta entistä enemmän rahaa jolla se ostaa entistä enemmän tuontimaterialismia – niin sehän vain kiihdyttää kansantalouden alamäkeä kiihtyvän vientivajeen kasvun myötä.
Eli – kannattaa vain antaa enemmän rahaa köyhille – se ei kasvata vientivajetta
Ps.
Tämä korostaa entisestään autojen tuonnin vientivajehaitallisuutta Suomen kansantaloudelle
Elintarvikkeiden tuonti olin v 2020 3,5 miljardia suurempi kuin vienti. Niissä mm alkoholi. Mutta vientiäkin oli jossa mm viljan vienti oli suurempaa kuin tuonti.
Sen sijaan autojen suhteen tuonti on lähes yksinomaista kun Suomella ei ole omaa täysin kotimaista automerkkiä jonka tulotkin jäisivät Suomeen. Joten autojen tuonnin aiheuttamaa vientivajetta 30 miljardia euroa kahdessa vaalikaudessa ei kata juurikaan autoihin liittyvä vienti.