Suomen matkailun pitää osata varautua vaikeimmin ennustettavaan asiaan

 

Suomen matkailun pitää osata varautua vaikeimmin ennustettavaan asiaan

Suomen sää saattaa muuttua jopa alle vuorokaudessa mukavasta 25 C asteen lämmöstä viileän kostean tuuliseen 10 asteen lämpöön - edellisen ollessa kuumista maista tulleille matkailijoille miellyttävä - kun taas jälkimmäisen ollessa monille vaikeasti kestettävä katastrofi etenkin monta päivää jatkuvana. 

Jolloin matkailijalle jää mielikuva - ikinä enää en tule lomalle Suomeen.

Mutta siihen kokemukseen voidaan matkailualalla vaikuttaa.

Avainsanana - vaatetus. 

Suomen matkailutoimijoiden pitää siis hallita yllättävät säänvaihtelut vaatetuksella.

Kokonaishintaan kuuluvana palveluna. Kun ei sekään kokemus ole kiva - satoi viikon ja kokonaishinta nousi vaatetusvuokrina tuplaksi.

Siksi matkailuyrityksillä pitää kuulua palveluunsa - vaikka valtion tuella - mielellään joka koon vaatetusta ainakin näihin

- toppaliivit, toppahousut, tuulen ja sateenpitävät takit ja housut, pipo, putkihuivi, kypärähuivi - ja sellaisina että ne kuivuu nopeasti.

Muina tietenkin kumisaappaita koon mukaan.


Tarkoituksena siis se - että kun sää vaihtuu - matkailuyrittäjä kädestä pitäen opettaa miten pukeutua oikein ettei kastu ja tule kylmä.


Sellaisella varustuksella kylmä rankkasadekin saattaa olla ikimuistoinen elämys - joka muuten olisi kauhea katastrofi - "en ikinä enää matkusta Suomeen".

Älkäämme siis opettako omia asenteitamme Suomen säähän - opetaan sen sijaan keinot selviytyä siitä.

Ja se vaiva - tulee takaisin matkailutuloina.

Sankarina ollen ulkolainen matkailija - joka pääsee kertomaan - miten selvisi plus viiden asteen sateisesta viiden päivän ilmasta - jopa nauttien siitä.


Se jo on heille survival kokemus ja survival matkailua.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Searching instrumentalist to be feat artist to my improvisations

Pelkällä urheilukentän päällysteen hinnalla saisi joka kuntaan ostettua aktiivisille kulttuurinharrastajille omat tilat