Näinkö media ja markkinointi - joka on pitkälti sama asia - on tehnyt ihmisille
Näinkö media ja markkinointi - joka on pitkälti sama asia - on tehnyt ihmisille
Ensin tuli televisio - se kaappasi ihmisen huomion.
Sitten tuli mainokset - se kaappasi ihmisten emootiot kytkemällä ne tuotteisiin - niin että lopulta tuotteilla oli sekä luonne - joka ihmisiltä hävisi - ihmisestä tuli se jollaiset hänen materialisminsa luonteet ovat - ihminen menetti luonteensa ja hänestä tuli tuoteluonteiden klooni
Sitten tuli internet - se kaappasi ihmisten lopunkin sosiaalisuuden sekä kommunikaation - alkoi nuorten eristäytyminen digitaalipeleihin ja ihmisten tapaaminen netissä - koomisin ilmaus joukko turisteja Venetsiassa ostavat gondolimatkan ja koko sen ajan tuijottavat älypuhelimiaan
Sitten vietiin ihmisiltä identiteetti - sen kautta että julkisuudesta tehtiin identiteetin eksistentin ydin - et ole mitään etkä saavuttanut mitään ellet ole julkinen.
Tuloksena - ihmisten huomio, emootiot, luonne, kontaktit ja identiteetti on digitalisoitu internetiin - jota ihmisen olemuksen sisällyksetöntä jäännettä ruokkii algoritmit juuri sillä digitaaliruualla jota ihminen haluaa - joka on vähän kuin kirjastosta vietäisiin kaikki ne aihealueet pois joita ihminen ei ole kirjastosta koskaan lainannut. Ja lopulta ihminen lukee samoja kirjoja kuin katsoo nyt Ylestä sarjojen ja elokuvien toistojen toistojen toistojen toistoja.
Ja tulos on se että paras televisio-ohjelma on sohvaperunat - jossa tavalliset ihmiset katsovat televisiosta tavallisia ihmisiä katsomassa televisiota. Sehän on kuin Narkissos katsomassa lähteen pinnasta omaa kuvaansa rakastuen siihen.
Ihmisen itseensä lukittu itsensä ympärillä pyörivä kehä on täydellinen - ja media- ja markkinointimuuri hoitaa asenne- ja ennakkoluulomuurilla kaikki ihmisen itsensä ympärillä pyörimistä häiritsevät asiat pois.
Johtopäätös - ainakin internetin jättejä ja valtaosin myös mediaa johtaa markkinointi-ihmiset hyvin vajavaisella yleissivistyksellä.
Kommentit