Tämä on bussimatkustamisen tulevaisuutta - eikä vähiten tästä syystä
Tämä on bussimatkustamisen tulevaisuutta - eikä vähiten tästä syystä
Koska bussit yleisesti ovat usein vain kolmasosalla penkeistä täytettynä. Niin miksi kahta kolmasosaa ei käyttäisi luomalla kilpailukykyistä mukavuutta sekä itse matkustamisen - mutta etenkin lentoliikenteen jonottelun, odottelun jne vaivannäön suhteen. Sen ajan minkä käytät lentoasemalle matkaamiseen, odotteluun siellä ja ahtaassa lentokoneen tuolissa istuessa - voit käyttää nukkumiseen bussissa - ja silti olet usein vähemmällä ajankäytöllä perillä.
Ja mikä valtaisa yhteiskunnan infrastruktuurin säästö kun tarvitsee rakentaa ja ylläpitää vähemmän lentoasemia ja rautateitä. Ja bussilinjaa voi siirtää - rautatietä ei.
Tässä Eerojuhani on oikeilla jäljillä. Hallitus on rakastunut megalomaanisiin raidehankkeisiin. Nyt on vaan niin että on vaikea kerätä suurta määrää ihmisiä joilla on samaan aikaan halu mennä samaan paikkaan.
Vierintävastus sähköbussilla asvaltilla ei ole huitsin paljon isompi kuin raidevälineen vierintävastus. Painava junanrohjo kuluttaa lähdössä sen mitä bussi koko matkalla.
Pääkaupunkiseudulla tiheä bussiverkko toimisi paremmin kuin nykyiset metrot ja ratikat. Jopa busseista halutaan tehdä runkolinjoja jotka saavuttaakseen on käytettävä liityntäliikennettä. Ei toimi hyvin, vaihdot vievät ajan.
Tässä on vielä sekin pointti raideliikenteessä että jos raskaalle rahtiliikenteelle luodaan matkustajaliikennettä pois busseihin siirtämällä sellaiset linjat että kun se raskas rahtijuna polkaistaan liikkeelle niin se menee yhtä kyytiä pysähtymättä vaikkapa Ouluun saakka. Jolloin se raskas rahti vie sitä junaa vähällä energialla eteenpäin painovoimallaan. Ja järjettömintä energian kulutuksen kannalta on sitä pysäytellä pitkin matkaa koska sen massiivisen massan liikkeelle saattaminen syö eniten energiaa.
Näin ollen matkustajaliikenteen bussivoittoisuus säästäisi rutkasti energiaa kun rahtikin pääsisi raiteilla liikkumaan matkustajaliikennevapaasti ja matkustajaliikenne busseilla rahtiliikennevapaasti
Mutta kun kaikki kytketään materialistiseen kasvuun myös kytkemällä matkustajat rahtiliikenteen kylkeen ja sen maksajikisi – niin on päässyt syntymään tämäkin edellä kuvattu sokea piste jota ei ole materialismin etuun tuijottamalla havaittu
Suomen oloissa kaukobussiliikenne ei ratkaise mitään. Tiet ovat edelleen 70- luvun tasolla, kurjassa kunnossa johtuen vuodenajojen jyrkistä vaihteluista ja niin henkilö- kuin raskaan liikenteen kuormitukesta.
Jos jotain dramaattista ja edistyksellistä halutaan tehdä, raskas runko- ja konttiliikenne on siirrettävä maan alle automaattisena vihivaunutekniikkana.
Luontoa ei pidä uusilla teillä liikaa tärvellä.
Sähköpyörät ovat ok joillekin työporukoille taajamissa, mutta on talvi- ja rospuuttoaikona onneton massaratkaisuna.