Hoitajapulan pitkävaikutteinen keino - valtakunnallinen sähköpyöräilyohjelma yli 55 vuotiaille
Hoitajapulan pitkävaikutteinen keino - valtakunnallinen sähköpyöräilyohjelma yli 55 vuotiaille
Kun ihminen ikääntyy tulee hänen liikkumisensa vaivalloisemmaksi vähitellen 55 vuotiaasta eteenpäin.
Meillä Suomessa on sen suhteen kulttuuri että otetaan autoilu käyttöön vaivalloisen liikkumisen helpottamiseksi.
Se on raskaan sarjan kansanterveysvirhe.
Koska se on kyllä liikkumista paikasta toiseen, helpottaa vaivalloisuutta - mutta - se on erittäin haitallinen terveyden kiihtyvän heikentymisen tie. Koska fyysinen rasitus autoilussa on olematon.
Siksi valtion pitäisi tehdä seuraavat toimenpiteet - jotka ovat kansanterveyden perustason nostamiselle ja ylläpitämiselle ehdottoman tärkeitä.
Ehkä noin 55 vuoden iästä eteenpäin valtion pitää antaa ihmisille 1000-1500 euron tuki sähköpyörän hankintaa varten - joka voidaan uusia 10 vuoden jälkeen.
Miksi. Siksi että ikääntyessä nivelet ja jalat ovat ensimmäisiä jotka tulevat vaivalloisiksi kävellä. Pyöräillessä ruumiin paino on neljän pisteen varassa - takapuolen ja sitä kautta selän, käsien sekä polkevien jalkojen varassa. Jolloin mihinkään niistä ei kohdistu koko ruumiin painoa. Lisäksi pyöräillessä vartalo kääntyilee puolelta toiselle jolla on hyvä kokonaisterveysvaikutus.
Ja kun käytössä on sähköavusteinen pyörä - niin mäet tulevat huomattavan paljon keveämmäksi nousta - eikä niitä tarvitse ruveta taluttamaan.
Tämä mäkien rasittavan estevaikutuksen poistuminen pidentää automaattisesti pyöräilymatkoja - joka taas huomaamatta nostaa ja ylläpitää koko ajan kuntoa. Ja pyöräilyn vaikutus fyysiseen ja psyykkiseen hyvään oloon on huomattava heti pyöräilyn jälkeen. Aivan heti.
Mikään ei olekaan niin virkistävää kuin muutaman kilometrin aamuvarhainen pyörälenkki - tai hyvää unta tuovaa kuin illan pyörälenkki ennen nukkumaan menoa.
Tukitoimena valtion pitää myös laittaa liikkeelle laki että kaupunkien ja kuntien on mahdollistettava turvallinen pyöräily - koskien myös talvea. Oulun kaupunki lienee talvipyöräilyssä maailmankuulu osaaja.
Miksi talvipyöräily pitäisi mahdollistaa.
Siksi että ihmisen liikkuminen talvella vähenee radikaalisti sitä enemmän mitä vanhempi hän on. Ja se jos mikä on tuhoisaa hänen terveydelleen ja elinvuosilleen. Hän kuolee liikkumattomuuttaan fyysisesti joka ainoa talvi lisää ja lisää. Eikä hiihto ole talvella ratkaisu ikääntyville sillä sen rasitus nivelille on sama kuin kävellessäkin.
Siksi talvipyöräily on loistava kansanterveysteko itselle ja yhteiskunnalle - ja siksi se pitää tehdä kaupungeille ja kunnille velvoittavaksi lailla että talvipyöräily on mahdollista. Eikä se ole edes teknisesti mikään iso loikka - paitsi korvien välissä - kysykää Oulusta, siellä tiedetään ja osataan.
Näin päästiin lopputulokseen että sähköpyörien hankintatuki yli 55 vuotiaille ja talvipyöräilyn lakisääteinen pakkovalmius - jo tulevana talvena - kaupungeissa.
On välitön ja kasvava terveysisku kansanterveyteen.
Joka ehkä enemmän kuin mikään muu keventää tulevien vuosikymmenten hoitajapulaa. Koska terveys ei tarvitse hoitajia.
Ja ympärivuotinen pyöräily luo fyysistä ja henkistä hyvää oloa.
Kommentit